Aktiva, Passiva och Autonoma Inkomster

Tänkte försöka reda ut mina tankar lite och samtidigt dokumentera hur jag ser på skillnader mellan olika inkomsttyper. Det behöver inte nödvändigtvis stämma med någon officiellt definition eller vad du som läsare tycker utan helt enkelt hur jag kategoriserar mina inkomster. Det finns helt klart gråzoner, edge cases och exempel som är svåra att definiera men här är ett försök. Kommentera gärna med egna tankar!

Varför jag ligger vaken och funderar på sådant här kan man fråga sig men nu kör vi.

Aktiv Inkomst

Det absolut populäraste sättet att tjäna pengar och ses av samhället som det naturliga, att sälja sin tid. Det finns en direkt koppling mellan den tid du lägger ned och den avkastning arbetet ger, oavsett om du vänder papper på ett kontor eller syr lapptäcken som du säljer.

Min teori att de flesta aktivt arbetande människor i ett samhälle måste ligga i detta facket, välfärden är beroende av det (stor respekt till alla som drar sitt strå till stacken trots sunkiga förhållanden).

Framförallt inom FIRE-kretsen har detta ifrågasatts men även här känns det som standard att man kör aktiv inkomst tills man bunkrat så mycket att man kan leva på avkastningen. I många diskussioner så ser man dock att de flesta gillar att arbeta och det är en stor del av ens identitet och kan tänka sig att trappa ned arbetet (FIRE-light), då är det så klart enklast att fortsätta sälja sin tid istället för att tänka utanför boxen.

Passiv Inkomst

Nu börjar det bli mer intressant, passiv inkomst för mig är när du kopplar isär nedlagd tid mot potentiell avkastning. Du puttat fortfarande in tid och/eller pengar i det du gör men vad du tjänar är i huvudsak baserat på andra parametrar.

Klassiska exempel på passiv inkomst är t.ex. Uthyrning (hus, stuga), Författande (bok, blogg), Utdelningsaktier, Affiliatemarknadsföring osv.

Skulle man jämföra sina passiva inkomster med en aktiv inkomst kan det ju vara så att du gör en ”dålig” deal genom att den tid du lägger ned i ett projekt inte motsvarar vad du skulle kunna sälja din tid för men samtidigt kan det gå åt andra hållet och du tjänar betydligt mer på din tid än vad du skulle kunna sålt den för och det rullar på oavsett vad. Enligt mig ska man gärna se passiva projekt långsiktigt, i början lägger man ned mycket tid som sen tjänas in över en längre tidsperiod. En av de viktigare aspekterna för mig här är att det är jag själv som bestämmer när och hur mycket tid som läggs.



Så istället för att sy lapptäcken som du säljer på marknader så säljer du guider, mönster och DIY-kit till andra som vill sy lapptäcken.

För mig är detta det första och starkaste benet på min egen FIRE-resa och har redan tagit mig en lång bit på vägen, separat inlägg om detta senare.

Autonom Inkomst

Detta är mer en utopi och teoretiska tankar men för mig handlar en autonom inkomst att jag tar bort mig och min tid ur ekvationen. Man kan säga att det är spetsen inom passiva inkomster.  Automation för autonomi.

Slår man upp ”autonom” i en ordbok så får fram något liknande:
”delvis självständig, självbestämmande och/eller självstyrande”

Våt dröm, en självbestämmande och självstyrande inkomst! För att uppnå autonom status på en inkomst så ser jag gärna att den också växer över tid utan att jag ens behöver titta på den. Man skulle kunna jämföra det med självkörande bilar och SAE Levels, att ett projekt kan vara delvis eller helt autonomt.

Det projekt jag själv drivit som varit ”mest autonomt” hittills är min trading-robot som började som ett passivt projekt. Jag byggde en robot som handlade valutor enligt olika mönster, efter ett tag så släppte jag greppet om den och den rapporterade istället till mig vad den gjorde och pengarna växte utan att jag lyfte ett finger. Mer pengar ger mer trading ger mer pengar repeat. En vidareutveckling för att bli mer autonom skulle kunna vara att den själv lär sig hitta mönster den handlar efter.

Att starta ett företag där man anställer personal, en VD osv som sedan ger avkastning och växer varje år är också en mer traditionell form av autonom inkomst men som ofta kräver en otroligt massa arbete innan man är där.

Ett mål jag har är att göra min utdelningsportfölj helt autonom, idag är det en passiv inkomstkälla då jag måste manuellt gå in och återinvestera utdelningar samt då och då sälja/köpa aktier. Här vill jag så klart att en robot sköter allt detta, samt kanske för över lite pengar till mitt bankkort varje månad när utdelningarna är tillräckligt stort och sen investerar resten.

Min teori är att de flesta passiva projekt går att göra mer eller mindre autonoma genom automatisering.

Summering

Över tid så har jag mer och mer ifrågasatt konceptet att sälja tid för pengar och hur många som gör det utan att ens tänka över alternativen. Jag gör det fortfarande till viss del men är nu väldigt mycket mer kräsen och försöker hela tiden bygga en större och mer självgående maskin.

Pengar är verkligen inte allt, men med större passivt/autonomt cashflow skapar man förutsättningar att göra vad man vill, när man vill och hur man vill.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hello World

Inkomstrapport Oktober 2018